Marta Bušfyová ( tanečný odborník )
1. Čo pre Vás znamená tanec?
Tanec pre mňa znamená hľadanie a zachovanie si schopnosti kontaktu s ľuďmi, s okolím, aj sama so sebou v duchovnej, duševnej a fyzickej rovine. Je to určitý spôsob prosby a ďakovania za veci, ktorých sa nám tanec zároveň s jeho poznaním dovolí dotknúť.
2. Mal by podľa Vás tancovať každý?
Myslím, že naozaj každý, aj keď to znie možno nadnesene a utopisticky. Verím, že každý človek má schopnosť pochopiť a uchopiť tanec i v jeho širokých možnostiach.
Tanec - pozitíva, negatíva.
Negatíva - žiadne
Pozitíva - to by bol nekončiaci odstavec, záležalo by na oblasti, ktorej sa to má dotýkať. Tak teda aspoň jedno:
Tanec oslobodzuje, človek je v ňom slobodný (fyzicky, psychicky, duchovne), pretože samotný tanec nepozná hranice, tak ako Fantázia, ktorej je súčasťou.
4. Aký ma podľa Vás tanec vplyv na psychiku človeka.
Asi najlepšie by na toto odpovedal psychiater alebo psychológ. Dôkazom , že ľudia vedia o vplyve tanca na psychiku, je pohybová terapia. Napokon, od nepamäti bol tanec súčasťou magických obradov, dokonca aj v kostoloch, kde ho napokon zakázali, mylne sa domnievajúc, že tanec nás odvádza od nadpozemských vecí. napr. Joan Chodorowová: Taneční terapie a hlubinná psychologie.
5. Vplyv tanca na ľudské telo.
Opäť sa budem opakovať, ale lekár alebo fyzioterapeut zodpovie otázku odbornejšie.
Myslím však, že naše telá boli stvorené pre pohyb. Nasvedčuje tomu ich konštrukcia. Teda logicky nečinnosť človeku neprospieva. A navyše tanec je spojený s hudbou, ktorá nás dokáže harmonizovať. Tanec je súčasťou harmonizácie človeka, synchronizuje jeho pohyb, pomáha ho dostať do rovnováhy. Podporuje flexibilitu tela, ohybnosť a silu, ktorú naše telá v tomto zrýchlenom svete tak potrebujú.
6. Tanec u deti? poz., neg. ?
Tanec u detí? Ha, ha, ha... Deti vedia tancovať od narodenia! Už si niekedy pozorovala niekoľkodňové dieťatko ako si mrnká, pohybuje sa? Tancuje!
7. V čom je tanečník iný ako netanečník?
V čo je iný? Podľa môjho poznania úplne vo všetkom. Tá odlišnosť má rozsah od riešenia bežných životných situácií, až po schopnosť chápať otázky v širších súvislostiach a vnímať veci, ktoré presahujú jednotlivca, skupinu, miesto, aj čas.
Pozorujú to aj moji žiaci, ktorí sami na sebe pozorujú, že majú iný prístup ako ich vrstovníci.
Tu by so len poznamenala, že tanec vnímam hlavne ako duchovnú
činnosť, aj keď sa prejavuje prostredníctvom fyzického tela, čiže okrem fyzického a psychického pôsobenia mu prikladám aj pôsobenie na duchovnú rovinu človeka.